روابط عمومی وجامعه

روابط عمومی وجامعه

روابط عمومی وجامعه ایران
روابط عمومی وجامعه

روابط عمومی وجامعه

روابط عمومی وجامعه ایران

پراکندگی نژادهادرایران(بخش آخر+++ +)

برای مشاهده بخش آخرپراکندگی نژاد واقوام ایرانی .بر روی ادامه  کلیک کن ونظربده


 هنگامی که شاه عبّاس بزرگ به سلطنت رسید به محدود کردن قدرت و اختیار سران قِزِلباش همّت گماشت. وی دو دسته سپاه منظّم، یکی از غلامان ترکمن گُرجی، چَرکَس و ارمنی و دیگر از رعایای تاجیک (غیرترک) و ایرانی ترتیب داد. سپاه دوم با سلاح آتشین نیز مجهز بود. این نیروها علاوه بر سپاهگیری مقابله با سران قبایل ترک و حفظ توازن قدرت میان آنان را نیز به عهده داشتند. 

ایلات خمسه  چنان که از خود نام برمی آید، ایلات خمسه از پنج ایل تشکیل شده است: اینانلو، بهارلو، باصری، نغر و عرب. این ایل ها، که اغلب در زمان مغول به ایران آمده اند، درنواحی فارس وساوه و آذربایجان و نقاط مرکزی ایران ییلاق و قشلاق می کنند.  


عشایری که در خوزستان و سواحل خلیج فارس از تربیت حیوانات اهلی و ماهی گیری و پرورش نخل روزگار می گذرانند همگی عرب زبان هستند. بزرگ ترین این طوایف آل کثیر اعضا شرقی است که در زمان مُشعشَعیان از عراق به خوزستان آمده اند اواخر سلطنت صَفَوی این عشایر به نواحی شرقی خوزستان کوچ کردند و بین شوشتر و دِزفول و اهواز ساکن شدند. بنی کَعْب یکی دیگر از عشایر عرب ساکن خوزستان هستند که ورود آن ها را در آغاز سلطنت شاه عبّاس بزرگ به این منطقه دانسته اند. از دیگر عشایر عرب زبان که در خوزستان به سر می برند و با زرگری و کارهای فنی و مکانیکی زندگی می کنند، باید صابِئان یا صبیان را نام برد. این مردم تاریخی کهن دارند که به پیش از میلاد مسیح می رسد. صابئان یا مُغتَسِله که عده ای سرزمین اصلی آن ها را اُردُن و شام دانسته اند، همان طایفه اند که یحیی بن زکریا از میان ایشان برخاست و همگان را به ظهور عیسی مسیح بشارت داد. مراسم غسل تعمید و شستشو در رودخانه اردن برای پاک شدن از گناهان، از معتقدات ایشان است. حدس زده اند که پدر مانی پیامبر بزرگ ایرانی اعتقادات صابئان را برگرفته بوده و خود مانی از افکار ایشان بهره جسته است.  

کولی ها یا لوری ها > کولی ها که برخی موطن نخستین آنان را هند و عده ای مصر می دانند -کسانی نیز کولی را تغییر شکل یافته "کابُلی یاکاولی" می شمرند- بازماندگان طوایفی هستند که در قرن نهم میلادی از طریق ایران رهسپار مغرب زمین شدند. نخستین بار در افسانه های مربوط به بهرام پنجم ساسانی (بهرامگور) با نام این طوایف روبرو می شویم که بنابرآن شَنگُل پادشاه هند بنا به درخواست بهرام ده هزار لوری خواننده و نوازنده را به ایران فرستاد.  

کولی ها درنقاط مختلف ایران به نام های گوناگون خوانده می شوند: درفارس کولی، در کرمان لولی، درآذربایجان قراچی، درخراسان غِرِشْمال. اصطلاحات غربتی و چَنگانه و زنگاری نیز درباره ایشان به کار رفته است. منبع درآمد این طوایف دام پروری و بعضی صنایع دستی مانند غربال بندی و آهنگری است و از زن و مرد به کارهایی دیگر مانند فالگیری، نوازندگی، و طالع بینی نیز می پردازند.  

تقریبا دو سوم ایران را نژادهای مختلف ترک تشکیل داده اند،  توی شهرهایی مثل قزوین زنجان همدان زبان 50 % تغییر کرده امیدوارم به همه نژادهای کشورمون ارزش داده بشه 

از نظر نژادی اکنون در هزاره ی سوم میلادی بیشترین نژاد موجود در سرزمین ایران نژاد آریایی یا همین قوم فعلی ایرانیان است که در برگیرنده ی اقوام لر و کرد و بلوچ و فارس می باشد   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد